מסגור

התמונה הבא ממחישה את עיקרון המסגור- כל תמונה/כל דבר יכול להתפרש במספר דרכים- תלוי בנקודת המבט של המתבונן.


מִסְגוּר (framing) בתקשורת הוא הדרך שבאמצעותה אמצעי התקשורת ההמוניים מעצבים בעיות ציבוריות עבור הקהל, ובצורה זו משפיעה על הבנת הסוגיות הללו והערכתן על ידי הקהל. טכניקת המסגור כוללת שימוש בסטריאוטיפים, דפוסים מוכרים, הדגשת הסטיגמות והטרגדיות, התעלמות מסתירות פנימיות ועוד..

חוקר התרבות טוד גייטלין מסיק שהמסגור עוזר לעיתונאים להתמודד עם כמויות מידע רבות באופן מהיר יותר. המסגור מנחה את הקהל כיצד להגיב על התכנים הרצויים המוצגים באמצעי התקשורת. המידע המועבר לציבור לעולם לא יהיה נייטרלי. התקשורת מכוונת את הקהל לראות את המצב הקיים מנקודת מבט מסוימת. המסגור אף יכול לקבוע את האופן שבו האזרחים יחליטו על עמדותיהם הפוליטיות.

מסגור הוא דרך שממסגרת תופעה כלשהי לצורת התבוננות מסוימת, או לנקודת תצפית מסוימת שממנה מספרים את הסיפור, ובכך הם סוגרים דרכים מסוימת להסתכלות.

המושג "מסגור" מתקשר לדילמה שלי מכיוון שהדילמה שלי עוסקת בשאלה האם ריאליטי משמש כפלטפורמה רדודה או שהוא מהווה מקפצה עבור זמרים אנונימיים. 
מאחורי הקלעים של תוכניות הריאליטי - ההפקה מנתבת עבורינו את העמדה שלנו לגבי מתמודדים מסויימים. אם ההפקה מעוניינת שנאהב מתמודד מסויים- היא תגרום לכך. ההפקה יכולה להכתיר מתמודד מסויים מתחילת התוכנית בתור הפיינליסט של העונה ואנחנו-הקהל-כנראה נשאב לזה. כלומר ההפקה ועורכי התוכנית מעצבים לנו את המחשבה ואת אופן ההסתכלות שלנו על מתמודדים מסויימים ובכך מובילים לאהדה של מתמודד מסוים יותר ושל אחר פחות. אם כך- ההזדמנות שהריאליטי מעניקה לזמרים אנונימיים אמנם נראית שווה(יש ביטוי למגוון של סוגי אנשים וסגנונות מוסיקליים) אבל היא גם בהחלט תלויה ברצון של העורך וההפקה להבליט את הזמר הספציפי.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה