הפלורליזם הממוסד




כוחו ועוצמתו של ז'אנר תכניות המציאות מבוסס על אנשים "אמיתיים". בתכנית משתתפים אנשים שאינם שחקנים, אלא מנהלים אורח חיים שגרתי. זוהי המשמעות הדמוקרטית של תכניות המציאות(כלומר כל אחד יכול להשתתף בתוכנית ולנסות להתקבל אליה).

התוכניות עושות שימוש בדמויות אנונימיות, ממעמד, מגדר, גזע, גיל ומיקום גיאוגרפי משתנה. בכך הן תורמות לגיוון התרבות הטלוויזיונית. הנושאים המוצעים על ידי תכניות המציאות – שירה, משחק, ריקוד, והיעדר תסריט מפורט  הדורש כישורי משחק מקצועיים, מאפשרים ליחידים הזדמנות לחשיפה טלוויזיונית שלא היו זוכים לה בדרך אחרת. זהו פלורליזם. אולם זהו פלורליזם ממוסד, מפני שההפקה היא המכתיבה את הרכב המתמודדים לאחר מיון ראשוני של עשרים מתמודדים מתוך עשרות אלפי מתמודדים. הפלורליזם הממוסד הוא אחד ממאפייניו של העידן הפוסט-מודרני.


התוכניות פותחות את עצמן להשתתפות לכאורה של כלל האוכלוסייה, אך ההפקה עושה סינון ראשוני שאנו לא עדים לו. התוכנית תתן לכל מיני שכבות האוכלוסיה ביטוי כי זה מה שהציבור אוהב לראות. המתמודד זקוק לתמיכתו של הצופה כדי לשרוד ולהתקדם בתוכנית. ל'פלורליזם הממוסד' משמעות כלכלית, מכיוון שכך מצליחה התכנית ליצור הזדהות עם קהלים שונים ומגוונים, ומרחיבה בכך את החשיפה לתכנית ולפרסומות המשודרות בה. אם כך מטרת הפלורליזם הממוסד היא מטרה כספית.


המושג מתקשר לדילמה שלי כי הדילמה שלי עוסקת בתוכניות הריאליטי-שירה בימינו והמושג "פלורליזם ממוסד" בעצם חושף בפנינו את הסיבה שבגללה תוכניות הריאליטי הללו נותנות ביטוי למגוון כה רחב של אנשים וסגנונות מוסיקה- כי זה מה שהקהל רוצה- ולכן זה מה שיעלה את אחוז הרייטינג ויעלה את הרווחים הכלכליים של התוכנית(שזו מטרתה העיקרית). אני חוקרת האם תוכניות הריאליטי מוסיקה מעניקים הזדמנות שווה לכל זמר בלי קשר למוצאו, מקום מגוריו והסגנון המוסיקלי שלו כלומר האם יש מגוון של סוגי זמרים בריאליטי ולא סוג בודד וזו הסיבה לכך שהריאליטי כן מעניק ביטוי שווה לסוגי אנשים שונים.


בסרטון הקצר הבא, הלקוח מתוך גיא פינס, מוצגת התערבות ההפקה בחיפוש אחרי אנשים שיתאימו לה,בחיפוש אחרי אנשים שהם רוצים שישתתפו בתוכנית- כלומר יש בסרטון ביטוי לפלורליזם הממוסד.

פלורליזם ממוסד משתתפים בתכניות ריאליטי

Uploaded by תקשורת תקשורת on 2014-09-20.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה